JUNY 2001 / RUTA PER INDRETS D'EUROPA

• SUÏSSA, ALEMANYA, SUÈCIA, FILÀNDIA, NORUEGA I DINAMARCA
Amb l'Autocaravana vàrem fer una ruta marevellosa.
Vam dormir a Lausanne, l'endemà a les 9.00h ja estavem al poble "Boulens" , un indret de Suïssa on visitariem uns amics nostres.
Visitem Göttingen i la Fridof Nansen Haus amb un recorregut planificat abans d'empendre el viatge.
A 20km visitem Moringen.

Ver JUNY 2001- SUÏSSA, ALEMANYA, SUÈCIA, FILÀNDIA, NORUEGA I DINAMARCA en un mapa más grande

Continuem direcció Puttgarden fins arribar a Kassel. Agafem un ferri per passar a Dinamarca. Fem ruta per parar a uns 100kms. abans d'arribar a Copenhaguen. Els càmpings allà son  fantàstics, un càmping rodejat de bosc, un llac... tot un somni dins la naturaleza. A copenhaguen fem la visita de la ciutat i ens arribem a veure La Sirenita, del compte del escriptor danès Hans Christian Andersen, una petitíssima estàtua que vas a veure per fer-te la foto i poca cosa més. La ciutat té un aire atractiu ja que té un urbanisme de cases baixes. Visitem els jardins del parc d'atraccions Tivoli, el jardí Botànic i el Palau Reial amb la seva plaça rodona on ens hi vam quedar fins veure el canvi de la guàrdia reial.

Després de Copenhaguen fem ruta per la regió dels llacs fent paradetes, dormint a càmpings, agafant ferris i fins Estocolm.
Estocolm és una bonica ciutat. Com tots els viatges no pots marxar sense comprar alguna coseta, allà vam comprar unes pells de cèrvol per posar com a tapissos a l'habitació, molt maques però amb resultats nefastos, doncs al cap de cinc anys van quedar-se sense pel.
Stockholm "la capital d'Escandinàvia, així ho varem veure anunciat a l'entrada de la ciutat. Bona part de la vida de la ciutat es desenvolupa al mar, tranquil entre les diverses illes poblades i enllaçades entre si. Al llarg de qüasi qualsevol riba de la ciutat et trobes vaixells en fila de un o de dos. Molts d'aquests vaixells són antics, del segle passat o del XIX...en la majoria hi viu gent que fan la seva vida com si es trobessin al seu piset. Stockholm té dues parts ben diferenciades, la que es desenvolupa al voltant de la terra ferma i la de les illes. D'aquí l'origen del nom de la ciutat "Stock" significa tronc, fent referència a la terra, i "holm" significa illes (en suec). Totes aquestes ciutats escandinaves tenen molts carrils en bicicleta. I viatjant amb autocaravana pots portar la teva "bici" a coll per fer excursions... tot un luxe.

Sortim de la ciutat i ens endinsem carretera enllà fins arribar al llac Vërman el mes gran dels païssos nòrdics. Vaig veure una imatge poc comuna al nostre país: una guineu amb la seva cria corrent pel costat de la carretera.

Arribem a Oslo, un càmping dalt de la muntanya on es divisava tota la ciutat. Visitem la ciutat, anem al museu de vaixells vikings, al parc Toxo Riri de cases lapones, el parc Vigeland probablement el parc més famós de Noruega, creat per l'escultor noruec Gustav Vigeland entre els anys 1907 i 1942 per encàrrec de l'ajuntament d'Oslo. La major atracció del parc és el Monòlit ("Monolitten"), que és un bloc únic de granit que s'alça sobre una plataforma octogonal escalonada, 17 metres d'altura i esculpit amb 121 figures humanes nues i entrellaçades.

Ens endinsem a noves terres noruegues direcció als fiords. El paissatge espectacular, amb petites glaceres sota els pics, valls profundes en forma d'U, provocat per antigues gegantesques galceres, boscos frondosos. La diferència d'altres paissatges de muntanya és que aquest està mig engolit pel mar. D'aquesta manera, l'aigua s'endinsa quilòmetres i quilòmetres per les fondes i allargades valls, creant els anomenats Fiords. Dormim sota un paissatge tot nevat. L'aigua està glaçada...
Ens parem en un poblat lapó. Els lapons junt amb els sami, o persones de Lapp tenen una forma ancestral de vida basada en el moviment estacional del bestiar. Cada estiu, condueixen els seus grans ramats de rens cap a les muntanyes a través d'un paissatge natural preservat fins llavors, però començava a ésser amenaçat per l'arribada de vehicles de motor.

Fem dos nits a Bergen. Visitem moltes coses però el temps no ens acompanya. Plou. La ciutat es una petita meravella. Les cases de fusta hanseàtiques del port, l'església romànica d'estil normand, la catedral, la plaça... tot molt a prop del port on hi ha atractas el creuers que fan la ruta del fiords. Preciós. Volem pujar al funicular que duual mirador però es la pluja i els preus dels bitllets que ens ho impedeixen, però no ens impedeix anar al mercat del port on comprem gambes, salmó fumat, arengues, boques, un bon tros de mantega i uns variats pans que cruspin a la nostra "Calipsa".

Sortim de Bergen contemplant la immensa bellesa dels paratges d'aquelles carreteres. Continuem per carretera fins d'alt d'un parador després de visionar muntanyes pelades, altres plenes d'herba amb infinitat de rens, amb molt poques ànimes...Fem nit i entomem un gran vent huracanat que sembla que tingui de volcar-nos la Calipsa. La idea es arribar a Aarhus segona capital després de Copenhaguen. El temps continua dolent i fa fred.

La ciutat vella d'Aarhus es un museu a l'aire lliure amb edificis històrics que al llarg dels anys s'han anat traslladant des de diversos punts del país. Cases amb estructura de fusta, edificis dels segles XVI fins al XIX, jardins teatres, tendes.... passejar per aquest lloc ens va donar la sensació de fer un viatge amb retrospectiva d'aquesta terra de vikings.

Volem visitar Legoland. Abans, ja que ens queda de camí, visitem els Senyors Pedersen, pares de la Lily (una amiga). Dormim al seu jardí. Al matí següent Frau Olga ens te preparat un esmorzar a la danesa amb taula de festa major i bandera inclosa. Després, junt amb en Marti i la Vicky anem a passar el dia a Legoland on per dinar ens cruspim uns entrepans preparats pels Pederson. L'horari dels àpats es molt different als nostres i va ser molt d'agraïr que els amics ens esperesin per sopar.
El parc Legoland totes les figures estan fetes amb peces de lego. Original, especial, divertit i didàctic. Contruït íntegrament amb els reconeguts blocs de plàstics, el lloc s'alça a un quilòmetre del petit poble de Billund, a la península de Jutlandia a pocs quilòmetres on vivien els pares de la Lily Pedersen. Va ser Kirk Christiansen qui, al 1932 va idear aquest meravellós joc al que va cridar Llec per les paraules daneses "leg godt", que significa "jugar bé" atès que aquest estimula la imaginació dels nens i les seves habilitats psicomotores. Al veure l'èxit de la seva creació, va decidir aixecar un parc amb peces el 1968. Legoland es un autèntic mosaic de les ciutats més importants del món contstruït amb milions de peces de colors.

Continuem el viatge, ens aturem a 70 kilomètres de la frontera amb Alemanya. Estem a la província de Jutland i podem passar sense agafar ferris a l'altre costat. Fem visita de metge a Hamburg, i ens trobem al bell mig de Hannover ja de nit. Com la intenció es visitar l'Ajuntament i els jardins del Herrenhausen, decidim  quedar-nos a l'entrada dels mateixos jardins.

Els jardins Könglichen Gärten Herrenhausen que daten de mitjans del segle XVI s'hi troben llacs, ponts, boscos dividits en 4 punts i amb una geometria molt característica. Continuem visitant el centre i en particular l'Ajuntament, conegut com Altes Rathaus, es un edifici de mahons vermells, segle XV que va ser molt castigat durant la segona guerra mundial.

Fem ruta i ens parem a dormir a un àrea de servei prop de Heidelberg , no sense abans anar a menjar al restaurant unes bones botifarres les "burtzels". Visitem  tot el dia la bonica ciutat i ens trobem amb l'agradable sopresa al visitar la seva església.

Acavem ja el recorregut passem per la Vall del Neckar, Karlsruhe i travessem la frontera amb Suïssa presentant-nos al càmping VD8 on hi passem uns dies.

El viatge de retorn sense cap sense cap obstacle a execpció  de l'enrebiada a la primera "pagadora" francesa. Ens fan pagar l'autopista com si portessim un cotxe de més eixos i això no s'ha de permetre.

1. https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10207716019755320&id=1137686210&set=a.1594333575064.87310.1137686210&source=48&ref=bookmarks

2. https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10207716019755320&id=1137686210&set=a.1594333575064.87310.1137686210&source=48&ref=bookmarks