JULIOL 2009 / LES MIDIS PIRINÉES I LA NORMANDIA

LES MIDIS PIRINÉES





Ver JULIOL 2009 / LES MIDIS PIRINÉES I LA NORMANDIA en un mapa más grande


Des que tenim l'autocaravana nova, les sortides sempre les fem vía Manresa que es on la tenim aparcada.

D'allí ens dirigim a Puigcerdà que hi donarem un tomb i dinarem en un bareto de camioners molt bé. Per la tarda fem una passejada per Bourg Madame i Llivia. Poc a poquet, a l'altres costat del Pirineu, més enllà de la Cerdanya, passat el coll de Puymorens, hi trobem les Valls d'Ax. La seva capital és Ax les thermes. Com indica el seu nom, es tracta d'una població termal. Hi ha piscina medieval anomenada "Bassin des Ladres", on venien a curar-se soldats templers que, a terra santa, havien agafat la lepra. Ja en  temps dels romans s'explotaven les seves aigües calentes sulfuroses. Avui dia, Ax, està dedicada al turisme, estiu i hiven. Però Ax no és gaire bonica en sí mateixa. La varem trobar força decadent i envellida com a ciutat i com a resort turístic. El que són bonics són els seus entorns.

GRAN DUNE DU PYLAT
La Vall d'Orlú, reserva nacional natural, amb el parc dels llops, els isards o les marmottes. De fet, la millor vall d'aqueta zona, una joia de natura amb força rius i llacs on hi ha propaganda per la pesca i la caça de bolets. Penso amb el Saül i li agafo fulletons, ja que a ell això de buscar bolets li torna boig. Són poc més de 160 kms. de Barcelona, 40 de Puigcerdà. Per dormir, nosaltres ho fem a la plaça de l'església on s'hi troben també autocaravanes i autocars. Lloc molt tranquil. 

Via Tarascon on ens parem a Coll Saurat, S. Girons, Lizier i fem nit a Tarbes i ens col.loquem a la plaça del mercat Mercadier, es dia festiu i tot està en calma. Visitem la ciutat molt florejada, el barri antic on s'hi troba la catedral, el vell hospital, passegem pel carrer del Mariscal Foch on visitem l'església gòtica de Sant Joan. Ens posem en ruta entrada la tarda via Lourdes però abans volem visitar Argeles i saludar a la Paula i en Jean (uns amics). Visitem Lourdes, domés diré dues paraules molt depriment. I pel matí sortim escopetejats d'aquell lloc fins a Pau on fem la visita de rigor, comprem en un Leclerc i a partir d'aquí durant unes bones hores no ens deixa la pluja. No obstant visitem Mont de Marsau i ens arribem al parc Marquèze que volem veure els terrenys del ecosistema recorreguts amb tren. Fem nit a Parentis en un càmping municipal. Marxem cap a la Gran Dune du Pylat. És una enorme formació de sorra natural costanera acumulada al litoral aquità del golf de Biscaia a l'entrada de la badia de Arcachon. la duna se sitúa al terme municipal de La Teste-de-Buch. Tant la geomorfologia com la posició de la Gran Duna es troben en permanent evolució i desplaçament des de la seva gènesi, estimada fa diversos milers d'anys. Cap a l'interior penetra inexorablement a raó de 3 a 4 metres anuals, segons les mesures realitzades des de la dècada de 1960 que va evolucionar des dels 35m d'alçada mesurats a mitjants del segle XIX, fins a arribar entre 80 i 107 m segons els estudis realitzats des de la dècada de 1980. Si puja per unes escales (els qui vulguin) molt empinades  i des de d'alt s'hi observa una vista magnífica. El "xirimí" no ens va deixar en tot el dia.













LA NORMANDIA

Desprès visitem Brices en Coglès on i trobem un àrea camping-car amb totes les comoditats en aquests tipus d’àrees. Pel mati arribem al Mont Saint Michel, (que ja el coneixem be de quan varem visitar la Bretagne, encara que Sant Michel pertany a la Normandia) més que res per veure l’obra de contenció per aguantar les marees, doncs cada any perjudiquen més el Mont. Ens arribem a peu fins a l’entrada, visitem l’ obra que encara no està acabada i aquest dia decidim dinar com  persones de “ pela llarga”. I llarga va ser la factura....però que carai un dia es un dia.  Ja pujant per la Normandia volem visitar a fons Coutanes. Es una ciutat de l’edat mitja, que t’hi pots moure molt be, marcats tots el carrers amb línies de diferents colors, segons els llocs que t’interessa visitar. Visitem el parc medieval del Bisbe, el jardí botànic, l’Ajuntament, aquest instal·lat al palau de Cussy on varem poder admirar una maqueta escala 1/5 d’un drakkar que no es més que un barco pirata normand.  La  Catedral, varis esglésies. La ciutat estava plena de flors, havia obtingut el primer premi al concurs de ciutats florides. Dormin al camping municipal “Les Vignetes” a un pas del poble. I al fer ruta visitem un castell el més bonic que mai havia vist. Així ja veieu, no deixem els castell i... aquest era un “remanso de paz” .
            Continuem amb l’itinerari  visitant  Cambremer Volognes i entrem a Chesbourg sobre les 5 h. de la tarde on aparquem a Port Plaisance a 10 m. del centre.  Comencem  per fer una visita de nit i al matí següent  fem una visita a la Galeria 117 i museu de la Lliberació . A aquestes alçades ja us haureu adonat que soc una friki del tema història/guerra mundial (1ra. I 2gna.) No puc fer-hi més, m’apassiona. El passeig  de la galeria inclou diverses instal·lacions de muntanya. A la base, la construcció de la galeria es remunta a finals dels anys 20, construïda per l’armada francesa  on  emmagatzemen municions i més particularment torpeds. És un dels últims símbols construïts durant la construcció d'aquest gran port militar duta a terme per Lluís XVI i Napoleó. El 1940, els alemanys van prendre la fortalesa i la seva xarxa de túnels ja que,  ràpidament,  van comprendre el valor estratègic i la seva importància sobre del Mar Atlàntic. Els alemanys  augmentàren el poder de la fortalesa i van  excavar-hi una galeria molt més amplia i la instal·lació de quatre bateries armades  amb pistoles de 105 mm en el flanc nord de la muntanya. El 22 de juny de 1944, és portà a terme – amb tots els mitjans – un intens foc d'artilleria per participar en un bombardeig per la bona situació de la fortalesa.  Durant 48 hores, un bombardeig naval, es transmesa des de l'aire. I només després d'un "aeri", un terme usat pel personal militar d'EUA, la Divisió 79 finalment va arribar a acostar-se al passeig. Els tancs i l'artilleria de suport a terra . El 25 de juny a la nit, a poques hores de l'alliberament de Cherbourg, una bandera americana és hissada al fort. Però la fortalesa no és encara plenament conquerida. La lluita va ser inusualment violenta i sovint acabada amb  ganivets.



                     Quatre anys després de l'arribada de l'exèrcit alemany, a costa de pèrdues humanes, els aliats  reprenen  la Fortalesa. La caiguda de la fortalesa de Roule es va saber a Cherbourg amb  el toc de campanes de difunts de l'ocupació. Aquesta ciutat va ser posada en llibertat el 26 juny 1944  essent  el primer port lliure a França. A finals de juliol, els vaixells de guerra desembarquen tots els equips dels exèrcits aliats  convertint-se en el principal port d'abastament de petroli necessari per seguir endavant ... Des de llavors, els túnels cavats enmig de les muntanyes mai havien estat utilitzats. L'Armada havia  bloquejat les entrades hi varen haver de passar més de vint anys per assegurar el lloc. Fa dos anys que està obert al públic i es tot el que us he contat que varem poder conèixer, sentir i esgarrifar-nos al veureu amb tècniques virtuals. I a partir d’aquest punt i fins que no acabem el viatge, fem història de la 2gna. Guerra Mundial  acabant pels camins dels exiliats de la guerra civil espanyola al sud de França.
 Uns dies després, i uns quants km més enllà de Cherbourg, fem la ruta que ens porta per tots els poblets costaners de les platges del Desembarcament de Normandia. I això és el que vull explicar-vos a continuació tal com ho varem anar visitan.




Ens llevem, esmorzem i marxem d’hora, tenim previst un dia atapeït. La primera visita és molt a prop, Arromanches. Va ser un altre dels punts clau del desembarcament. A les seves platges encara hi ha les restes d'un port artificial aliat construït poc després del dia D, per tropes britàniques. A les seves afores, al cinema Arromanches s'hi projecta la pel·lícula "El preu de la llibertat", un document excepcional que combina imatges de la Normandia actual i del desembarcament, en homenatge als soldats que hi van participar. Entrem just a l’hora a una de les primeres sessions, encara no hi ha massa gent. Els efectes, sense ser molt espectaculars, estan molt bé. La pel·lícula és emocionant i ens agrada molt als dos. Ha valgut la pena. A la sortida ens entretenim al mirador que hi ha al costat, des d’on es divisa molt proper al poble i molt clarament, les restes del  port artificial gràcies a la marea baixa.
            Fent uns pocs quilòmetres més arribem al Cementiri Alemany de La Cambe. En una clariana sembrada d’arbres i creus de Malta agrupades de cinc en cinc, reposen, generalment de dos en dos, els cossos de 21.200 soldats alemanys. Al centre del cementiri, un gran túmul coronat per una creu marca el lloc on van ser inhumats dos-cents noranta-sis soldats no identificats. A nosaltres, i per un criteri purament estètic, ens sembla més bonic, acollidor i impressionant que l’Americà. Tot i que potser injust, però comprensiblement, amb molt menys visitants. La diferència és abismal. Eren els dolents.
            Segona visita a uns deu quilòmetres. Les bateries de Longues Sur Mer. Des de dalt un cingle de seixanta-cinc metres, una situació ideal des d’on dominaven l’oceà proper i les platges d’Omaha i Gold els alemanys hi van instal·lar quatre canons de 150 mm. Tot hi els intensos bombardejos a que varen estar sotmesa el dia D, els seus canons no van deixar de disparar a la flota aliada des de l’alba fins a les cinc de la tarda, quan va ser neutralitzada. L’endemà, els cent vuitanta-quatre homes de la guarnició es van rendir a les tropes britàniques. Ara és un testimoni impressionant del que era un element autònom del Mur de l’Atlàntic alemany, a més de l’única bateria de la regió que conserva els canons originals en força bon estat.




            Tercera parada del dia. El cementiri Americà d’Omaha beach. Com en l’anterior, l’entrada és gratuïta, tot i això, aquí ens sorprenen els estrictes controls de seguretat, amb detector de metalls i raig X per a les bosses. La visita comença amb la pel·lícula Letters (cartes), en anglès i francès subtitulada en aquest dos idiomes. Són les cartes i les postals d’alguns dels soldats morts aquí, amb el testimoni de familiars propers. Molt emotiva i trista, la seguim com podem, tot i que bastant bé es llegeixen els subtítols en les dues llengües. Tot seguit fem una passada molt ràpida pel museu, tot i que està molt i molt bé per anar fins al cementiri.... el que surt a la majoria de pel·lícules americanes. En una area de setanta hectàrees hi descansen les restes de 9.387 militars nord americans, la majoria morts durant el desembarcament, una minúscula mostra de la gran extensió de terreny que ocupa el cementiri dels soldats americans, cadascun dels quals té la seva creu, cristiana o jueva, i el seu nom i data de naixement i mort. Fins i tot els cossos no identificats hi tenen la seva creu amb un missatge que recorda la seva participació a l'assalt. Les tombes miren cap a l’oest, cap els Estats Units. Tot i que hi molta gent, impressiona força. A la sortida ens quedarem totalment bocabadats, incrèduls... és totalment lliure, sense cap mena de porta!!! Com si un terrorista entres per la porta principal, demanant permís. Suposo que és una mica el que es pot esperar dels nord-americans, que per entrar al seu país et pregunten si hi vas a cometre actes terroristes o a delinquir!!!
            De camí cap a la següent visita prevista ens aturem a dinar, entrepans, prop de la platja i al costat d’un búnquer que ni surt als mapes. Pràcticament només arrencar anem veient llocs encara molt més bonics, just al costat de la platja d’Omaha.




            Un altre dia fem la quarta visita. És a una altra bateria alemanya. Símbol del coratge dels soldats americans, la Pointe du Hoc, un altre dels tràgics escenaris de la guerra. Des d'aquest cap, des d’on es dominaven les platges d’Omaha i Utah, els alemanys hi van situar una important fortificació. Sotmesa a intensos bombardejos per mar i aire just abans del desembarcament, els alemanys van enretirar  i substituir els canons “originals” per fustes. La platja d’Omaha Beach,  es on  van fer un dels desembarcaments simultanis  les tropes aliades, americanes, canadenques i angleses. Sobre la sorra encara s’hi veuen una filera d'objectes negres. Són restes del port provisional que van haver d'idear i muntar els aliats per poder desembarcar en aquest indret. Els penyasegats del final eren un dels punts de control estratègics dels alemanys. Tot passejant veiem uns grans sots, avui dia coberts d'herba, que no són més que els espectaculars forats que feien les bombes que van llençar els aliats des dels seus avions per aconseguir fer retirar els alemanys d'aquesta posició. I és que mentre els bombarders atacaven els alemanys, un grup de 255 soldats- Rangers aliats s'enfilava, escalava, per les escarpades parets del penyasegat des de la platja ( uns 30 m d'alçada), sense més útils que unes cordes, unes escales i poc més. En 5 minuts van arribar a dalt i van prendre el control de la "Pointe du Hoc". Només 90 d'aquests soldats van arribar sans i estalvis a dalt, la resta van morir o van resultar ferits.
            Arribem a la bateria de Crisbeq, a Saint Marcouf, amb el temps just per fer una visita ràpida abans no tanquin (ens ho adverteixen a l’entrada, però és avui o mai). Amb vint-i-un blockhaus comunicats per més d’un quilòmetre de trinxeres, aquesta bateria costera era una de les més importants. Va ser conquerida per forces aliades dos dies després del desembarcament després d’oposar, també, una forta resistència... fins i tot va ser bombardejada per una altra bateria alemanya propera, a petició del cap de la mateixa bateria... amb la intenció d’allunyar els soldats aliats, mentre ells es refugiaven a l’interior dels sòlids blockhaus. En l’actualitat és un museu amb l’aquarterament, la infermeria i la cuina completament equipades.... Anem tan ràpid per no perdre’ns res, però,  al final fins i tot encara ens sobra una mica de temps!!!
            Cansats i ja una mica saturats de desembarcament, decidim fer encara una última visita i passejar-nos per la sorra, a la platja d’ Utah. Es el  museu. Està tancat, tot i això a fora hi podem veure una de les barcasses del desembarcament, alguns monuments i tancs, possiblement una de les poques coses que ens faltava per veure. La platja, en marea baixa, és bonica i un punt final relaxant en un dia intensiu.



            D’aquí tornem a fer uns km fins  Bayeux que visitem. Desprès fins Caen, on deixem l’autocaravana en un parking prop del Museu i del cementir dels periodistas i dels anglesos. El cementir dels anglesos es petit, polit i a cada creu blanca hi han plantats rosers d’un roig intens. Fem nit. Les visites d’avui, sense que n’hi hagi hagut cap d’espectacular, tot i que més d’una emotiva, ens han permès reviure, si es pot dir així, aquella batalla que va marcar el curs de la història d’Europa i, segurament de mig món. Ha valgut molt la pena.
            I amb tantes visites  han anat passant els dies i pensem que es millor acabar aquest viatge històric  deixant la visita als nostres amic suissos per l’any vinent. Decidits, ens dirigim cap a Orleans, ciutat plena d’història. Capital intel·lectual durant el regnat de Carlemany, les seves escoles es converteixen en Universitat durant l’Edat Mitjana. Durant els segles X i XI, amb la dinastia dels Capets, Orleans es converteix en ciutat reial i capital de França. El 1429 Joana d’Arc allibera la ciutat assetjada i la celebritat d’Orleans es difon més enllà de les fronteres. La ciutat patirà també  els bombardejos de 1940 i 1944. La seva arquitectura reflecteix un passat ric i intens. És passejant-hi com es descobreix l’empremta de la història, a través dels monuments erigits al cor mateix de la ciutat. Barris antics, claustres i criptes, palauets del Renaixement, torres, campanars….
            L’endemà per la tarda decidim fer una mica de ruta i ens quedem a dormir a un àrea a l’autopista. Una nit infernal. Soroll, fred.  Ens llevem d’hora i fent paradetes a llocs bonics com Vierzon, Saint Armand-Mond Rond fins Clemond Ferrand, sortint a dormir prop de Millau. Visitem el seu pont - que serà el segon cop- i decidim entrar a Catalunya per Ceret, Prats de Molló per endinsar-nos a la ruta que varen fer els nostres exiliats de la guerra civil i saber una mica més dels fets que hi van ocórrer. Fets relacionats amb la invasió frustrada de la Garrotxa des de territori de l'Estat francès per un grup de militants d'Estat Català, preparada i dirigida per Francesc Macià, s'esdevingueren els primers dies de novembre de 1926. El pla comportava la penetració de dues columnes —una procedent de Sant Llorenç de Cerdans; l'altra, del coll d'Ares, a les quals havien d'incorporar-se militants de l'interior— que havien de convergir sobre Olot i ocupar-la, per tal de proclamar-hi la República Catalana. Macià, que havia llançat (1925) l'Emprèstit Pau Claris, destinat a subvencionar l'operació, reuní armament per a uns 400 homes —ell n'havia prevists 500—. Com que eren rars els catalans que tenien instrucció militar, es posà d'acord amb italians antifeixistes exiliats que haguessin fet la guerra, per tal que fessin d'instructors. Un d'aquests —Ricciotto Garibaldi—, agent secret del govern de Mussolini, denuncià la conjuració a la policia francesa. Aquesta detingué a Estagell els grups que procedents de París i de Tolosa es dirigien a la frontera —on eren amagades les armes— i també els conjurats de Perpinyà , Macià i el seu estat major, aquests a la vil·la Denise de Prats de Molló. En total, poc més d'un centenar d'homes, 18 dels quals eren italians. Els simples soldats foren expulsats de França; els caps (disset), amb Macià al davant, que cuità a declarar-se únic responsable, foren processats i jutjats a París. Les penes es reduïren a expulsió i multes. El procés tingué molt de ressò i féu conèixer arreu d'Europa el problema de Catalunya i Macià. 
            A Perpinyà,  es equivoquem de carretera i per ser festiu trobem un « bouchon » de nassos. Al final però agafem la correcta en direcció a Prades. Pel camí veiem els Orgues d'Ille sur-Têt, una curiosa formació geològica. També fem una breu parada al fotogènic poblet d'Eus i Prada de Conflent o si voleu dir-ne Prades. Comencem el dia anant a la bonica població de Vilafranca de Conflent, on visitem el seu nucli emmurallat . Continuem  direcció a Ceret (molt bonic el trajecte a partir de Llauro). A la població de Ceret hi ha nombrosos punts d'interès  com el nucli medieval, Pont del Diable... Dinem un menú bastant bé. Continuem trajecte fins a Prats de Mollo per a fer la darrera visita de la ruta. Aquí visitem el nucli històric de la vila i el Fort Lagarde. Per últim, des de Prats agafem la carretera  direcció a Ripoll, la qual s'enfila per la muntanya, donant unes perspectives magnífiques sobre Prats de Mollo i els cims nevats com a teló de fons. La carretera ascendeix fins arribar als 1.510 metres d'alçada del Coll d'Ares. A partir d'aquí s'inicia el descens, ja per terres gironines. Aquest fou el camí dels exiliats de la Guerra Civil Espanyola.
            I això és tot. Sols dir que són d'aquelles coses que s'han de visitar un cop a la vida per prendre consciència del significat de les xifres que ens diuen que milers i milers de persones van lluitar, patir i morir en aquella guerra. Fins que no veus la immensitat d'aquests territoris destinats a cementiris, o la mida dels forats de les bombes, no entens el significat de totes les dades que et donen. I és irònic veure com avui els nens petits juguen i corren per entre els forats de les bombes, s'amagaven dins els búnquers o juguen sobre les roderes per on circulaven els canons.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada